ⓘ Politika

                                     

ⓘ Politika

Politika is a Serbian daily newspaper, published in Belgrade. Founded in 1904 by Vladislav F. Ribnikar, it is the oldest daily newspaper still in circulation in the Balkans and is considered to be Serbias newspaper of record.

                                     

1. Publishing and ownership

Politika is published by Politika novine i magazini PNM, a joint venture between Politika AD and East Media Group.

PNM also publishes:

  • Politikin zabavnik
  • Ilustrovana politika
  • Bazar
  • Svet kompjutera
  • Sportski zurnal
                                     

2. History

Ever since its launch in January 1904, Politika was published daily, except for several periods:

  • Due to World War II, there were no issues from 6 April 1941 to 28 October 1944
  • Due to World War I, there were no issues from 14 November 1914 to 21 December 1914, and again from 23 September 1915 to 1 December 1919
  • In protest against governments intentions to turn Politika into a state-owned enterprise, a single issue was not published in the summer of 1992

The launch issue had only four pages and a circulation of 2.450 copies, and its record high circulation was the 25 December 1973 issue 634.000 copies.

                                     

2.1. History Editorial history

  • Miomir Milenovic i Jovan Tanovic 1915-1941
  • Milan Misic 2001-2005
  • Zarko Rakic since 2016
  • Dragan Bujosevic 2008-2013
  • Radmilo Kljajic 2008
  • Bosko Jaksic 1994
  • Aleksandar Prlja 1991-1994
  • Dragan Hadzi Antic 1994-2000
  • Ljiljana Smajlovic 2013-2016
  • Ljiljana Smajlovic 2005-2008
  • Vladislav F. Ribnikar 1904-1915
  • Zivorad Minovic 1985-1991
  • Vojin Partonic 2000-2001
                                     

2.2. History Reporting during the Yugoslav wars

In the run-up to and during the breakup of Yugoslavia and the Yugoslav wars, Politika was under the control of Slobodan Milosevic and the League of Communists of Serbia and was used as an information guide to show what was happening to the Serbs in other republics, together with the Radio Television of Serbia. It blamed the local Kosovo Albanians for sodomizing Dorde Martinovic, and published fabricated reader letters claiming that the Albanians were "raping hundreds of Serbian women". Before and during the Croatian War of Independence, it published opinions on how "blood may shed again" in Croatia because of World War II, published claims on how the Vatican funded Croatia to break up Yugoslavia. At the end of the Battle of Vukovar, it ran the fabricated story of the Vukovar children massacre. The article was however retracted with a statement published the following day.