ⓘ Hromadske.TV

                                     

ⓘ Hromadske.TV

Hromadske.TV is an Internet television station in Ukraine that started to operate on 22 November 2013. The project was announced in June 2013 by 15 journalists. It is registered as an NGO.

                                     

1. History

The idea originated from journalist Roman Skrypin in September 2012. After the April 2013 ownership dispute at TVi 31 journalists resigned from TVi on 29 April 2013, they believed as TVi employees they could not anymore "guarantee our audience to provide objective and unbiased information". They then announced on 30 April 2013 to set up a "web project in which we will do the same job". The former TVi 31 journalists eventually became employed by Hromadske.TV. Including the well known in Ukraine Mustafa Nayem. The project was also joined by journalist Yulia Bankova, because she "in 2010, working at Pershyi Natsionalnyi for the first time confronted with censorship". The project was officially announced in June 2013 by 15 journalists. A Russian counterpart Hromadske.TV Russia lasted only three months due to exhausted financial resources.

The channel was planned to start to operate in September 2013. But its first broadcast was on 22 November 2013, at 14:00. It was originally scheduled to start at 18:00; but this time was moved forward a few hours in response to the 21 November 2013 Ukrainian government decree suspended preparations for signing of an EU-Ukraine Association Agreement. During the following Euromaidan-protests the channel saw its numbers of viewers heavily increasing. These Euromaidan-protests were caused by the same reason the 21 November 2013 Ukrainian government decree as to why the channel started to broadcast earlier on 22 November 2013. On 29 November 2013, during Euromaidan, a journalist of 5 Kanal and Hromadske.TV stated they were attacked by "athletically built men in plainclothes believed to be hired thugs" in Kyivs Mariinsky park, while "police were nowhere in sight". The attacks occurred during filming. The reporters camera was broken and his flash memory card stolen.

                                     

2. Controversy

In July 2014, an anchor for Hromadske TV cut off an interview with Tanya Lokshina, a well-regarded researcher in the Russia office of Human Rights Watch, after she had insisted on speaking about civilian casualties but refused to blame Russia outright for the conflict as HRW never comment on matters of political responsibility, despite repeated demands from the anchor, Danylo Yanevskiy.

On January 19, 2016 Hromadske Supervisory Board accused Roman Skrypin, one of its founders, of appropriating funds and plans from the NGO. The board published a list of requirements for Skrypin which included transferring the funds to the hromadske.tv domain, returning the funds he took and disclosing how he used them. In April 2016 criminal proceeding were opened against him.

In July 2016 The World Intellectual Property Organization Arbitration and Mediation Center denied the complaint and left the domain hromadske.tv’ to Roman Skrypin.

                                     

3. Funding

The station is publicly and privately funded and has a bank account Privat Bank posted on its website. Individual contributions in 2013 amounted to over 1.1 million Ukrainian hryvnias, -₴- and almost 1.5 million in the first quarter of 2014.

According to the interim financial report Hromadske TV was funded in 2013 by the Embassy of the Kingdom of The Netherlands 793.089 Ukrainian hryvnias, -₴-, the Embassy of the United States of America 399.650 ₴ and by George Soros International Renaissance Foundation 247.860. By June 2014 Hromadske TV had received another 558.842₴ from the Government of Canada, 394.181₴ from the Fritt Ord Foundation, 287.898₴ from the Embassy of the United States, Kiev, 207.402₴ from an auction organized by Dukat the Auction House and 1.875.180₴ from individual contributors.

                                     

4. Hromadske International

In 2014 Hromadske.TV started ’Hromadske International’ to highlight main Ukrainian news for English-speaking audiences. At first articles were published on Medium platform and from 2015 ’Hromadske International’ has its own website.

                                     
  • Hromadske Radio Ukrainian for Public Radio is a Ukrainian non - governmental and nonprofit media organization, which aims to create an independent radio
  • independent public TV - channal for Pryazovia appeared after Mariupol was liberated from DPR occupation. Idea came from Roman Skrypin s Hromadske TV Ukrainian
  • of Espreso TV Dmytro Dvoychenkov was kidnapped, beaten, and taken to an unknown location. He was later released. Hromadske TV Espresso TV brings Kiev
  • journalist for the Pershyi and TVi. In 2013 she became one of the founders of Hromadske TV where she currently works. On June 14, 2014 at around 12: 30 pm she was
  • born 19 December 1977 is a Ukrainian journalist at Slidstvo.Info and Hromadske TV His work focuses on corruption and crime. In 2014, he and other journalists
  • of them eventually joined Hromadske TV in Ukrainian Громадське ТБ Все гірше, ніж ви думаєте, але надія є Public TV It is worse than you think
  • October 1983 in Zhytomyr is a Ukrainian TV journalist and television host for the Channel 5 and the Hromadske tv a blog editor at the Ukrayinska Pravda
  • Kutepov worked for journal Telekritika. Since 2013, he is a journalist of Hromadske TV 2013 Azarov, Arbuzov 2014 Arkana Kostanyan, A. Bohdan Kutiepov:
  • and Ukrainian. Non - profit Hromadske TV runs its English programs as Hromadske International. US: Voice of America offers TV programming in numerous languages
  • investigating public officials. He has also reported on Donetsk for Hromadske TV and for Radio Free Europe Radio Liberty s Ukrainian Service. In 2011
  • Stop the censorship Ukrainian: Стоп цензурі Stop tsenzuri and Hromadske TV In the parliamentary elections on October 26, 2014, he was elected to
  • pressure on the publication to restrict access to information. Along with Hromadske TV and Center UA Center for United Action Ukrayinska Pravda is part of
  • Kuleba on Twitter Honcharuk s government: who joined the Cabinet of Ministers? Meet the Ministers: What We Know About Ukraine s New Cabinet, Hromadske TV