ⓘ Maariv (newspaper)

                                     

ⓘ Maariv (newspaper)

Maariv is a national Hebrew-language daily newspaper published in Israel. It is second in sales after Yedioth Ahronoth and third in readership after Israel HaYom and Yedioth Ahronoth.

From Sunday to Thursday the newspaper is printed under the Maariv Hashavua Hebrew: מַעֲרִיב הַשָּׁבוּעַ brand, while the weekend edition that is out on Friday is printed under the Maariv SofHashavua Hebrew: מַעֲרִיב סוּפְהַשָּׁבוּעַ brand.

Since May 2014, Maariv s co-editors in chief are Doron Cohen and Golan Bar-Yosef. Apart from the daily newspaper and its supplements, Maariv has a chain of local newspapers with a national scale distribution and magazines division.

                                     

1. History

Maariv was founded in 1948 by former Yediot Aharonot journalists led by Dr. Ezriel Carlebach, who became Maarivs first editor-in-chief. It was the most widely read newspaper in Israel in its first twenty years.

For many years, the Nimrodi family held a controlling stake in Maariv, and Yaakov Nimrodi served as its chairman. In March 2010, Zaki Rakib bought a 50% share from Israel Land Development Company and Ofer Nimrodi, bringing new energy and a much needed cash infusion to the newspaper, which had been losing millions of NIS a year since 2004. Rakib became the new chairman.

However, it was announced in March 2011 that Nochi Dankner was to take control of Maariv through his Discount Investment. On 25 March, Discount transferred 20 million NIS to the struggling firm. On 11 September, Maariv s chairman Dani Yakobi issued a statement saying that he would sell the newspapers printing equipment to be able to pay September salaries. On 7 September, Globes announced that Dankner had reached an agreement with Shlomo Ben-Zvi, publisher of Makor Rishon, to buy out the newspaper. However, the deal faltered, and Dankner turned to the court on 23 September for a stay of proceedings process. The court appointed a trustee, Shlomo Nass, who ran the newspaper and searched for a buyer. During the following weeks the workers waged a campaign against IDB and Dankner, demanding he honor his obligations to them and pay their salaries, pensions and severance packages in full.

In early November the trustee sold the newspaper to Ben Zvi without the debts or the workers. Ben Zvi kept a fraction of the journalists and commenced a partial convergence process between Maariv and Makor Rishon under his company, Makor Rishon Hatzofe Hameuchad.

As of January 2013, the company Maariv Modiin Ltd. no longer operates Maariv, and until its scheduled closure it will be operated by the court appointed trustee.

In March 2014, after a long struggle to stabilize the company, Ben Zvi turned to the municipal Jerusalem court for a stay of proceedings process. Maariv closed most of its departments and published only a thin version, until the court appointed trustee could find a new owner. In May 2014 the brand was purchased by Eli Azur, who has holdings in a number of media outlets in Israel, including The Jerusalem Post, Sport1, Israel Post and 103FM radio station. A few days after the deal was approved, Azur relaunched the daily newspaper as Maariv-Hashavua, and a weekend edition called Maariv-Sofhashavua, which is an amalgamation of Maariv and the groups weekend magazine Sofhashavua.

                                     

2. Political orientation

Maariv is associated with Israels political center and has been critical of Benjamin Netanyahus center-right government.

Moshe Arens, in a Haaretz opinion piece penned in 2012, wrote that the owner of Maariv had resolved a few years earlier to steer the newspaper leftward, "forsaking the right-wing readership that was loyal to it for years".

                                     

3. Circulation

In a TGI survey for the first half of 2012, Maariv s market share was 11.9 percent. Until 2013 Maariv owned a printing house, which was sold to the newspaper Yisrael Hayom to cover the newspapers big debts. Since then Maariv has outsourced the printing operations to other printing houses.

                                     

4. Supplements

  • Asakim – financial section
  • Hamagazine – daily magazine, including culture and entertainment, crosswords, television and radio listings; used to include opinions
  • Weekdays
  • Sport section
  • Tuesday
  • Signon – home magazine
  • Wednesday
  • Signon – fashion magazine
  • Musafshabat – in-depth political analysis and commentary
  • Journal – culture and entertainment, TV and radio listings
  • Friday
  • Sofshavua – weekend magazine
  • A local affiliated weekly newspaper, depending on the region
  • At – YOU, womens magazine
  • Asakim – financial magazine
                                     

5.1. Notable journalists Present

  • Mordechai Haimovich – magazine writer
  • Ruvik Rosenthal – Hebrew language columnist
  • Erel Segal – columnist
  • Tzipi Hotovely – columnist
  • Ben-Dror Yemini – publicist politics
  • Kalman Liebskind – journalist and columnist
  • Menachem Ben – literature critic, publicist
  • Avi Ratzon – sport commentator
  • Yehonatan Geffen – columnist
                                     

5.2. Notable journalists Past

  • Meir Shnitzer – TV and film critic
  • Ron Maiberg – columnist
  • Dahn Ben Amotz – humor, culture, gossip deceased
  • Ben Caspit – political and diplomatic analyst
  • Ephraim Kishon – humor and satire deceased
  • Kariel Gardosh "Dosh" – cartoonist, creator of the "Srulik" "little Israel" character deceased
  • Dudu Geva – humor and satire deceased
  • Daniel Dagan - political correspondent
  • Kobi Arieli – satirist
  • Jacky Hugi – Arab and Middle East correspondent
  • Ofer Shelach – political, military and diplomatic analyst, sport commentator
  • Tommy Lapid – editor, turned to politics and returned to the paper as a publicist deceased
  • Jacob Farkas "Zeev" – cartoonist deceased
  • Dan Margalit – political columnist
  • Amnon Dankner – chief editor