ⓘ Sovetskaya Belorussiya – Belarus' Segodnya

                                     

ⓘ Sovetskaya Belorussiya – Belarus Segodnya

Sovetskaya Belorussiya - Belarus Segodnya is a daily newspaper in Belarus. The circulation of the newspaper in April 2019 was 190 thousand copies. First published on 2 August 1927, from 1994 it is the official newspaper of the Presidential Administration of Belarus. European Union has described Sovetskaya Belorussiya as the "main propaganda newspaper" in Belarus.

                                     

1. Style

Large photographs of President Alexander Lukashenko regularly appear on the front page, and his speeches are quoted extensively in the inside pages, filling pages with the texts of presidential decrees and the laws passed by parliament.

The editor-in-chief, Pavel Yakubovich, is a personal appointee of Lukashenko. Yakubovich says he will remain in the post "until he gets tired of me". He even admitted that his newspaper can adopt a critical tone when it comes to directors of government corporations, mayors and members of the parliament, but by no means can it criticize the actions of the head of state.

                                     

2. Criticism, accusations of propaganda

As part of the international sanctions against the regime in Belarus following a crackdown of the opposition following the 2010 Belarusian presidential election, several senior editors of Sovetskaya Belorussiya were banned from Entering the European Union between 2011 and 2016. More editorial staff of Sovetskaya Belorussia was sanctioned by the EU in 2011 than of any other Belarusian media outlet.

According to the EU Councils decision concerning restrictive measures against Belarus following the 2010 election, Sovetskaya Belorussiya s editor-in chief Pavel Yakubovich "is one of the most vocal and influential members of the state propaganda machine in the printed press. He has supported and justified the repression of the democratic opposition and of civil society, which are systematically highlighted in a negative and derogatory way using falsified information. He was particularly active in this regard after the crackdown on peaceful demonstrations on 19 December 2010 and on subsequent protests.". Other editors of Sovetskaya Belorussiya faced similar accusations.